Przeliczniki Pamięciowe - wszechobecna elektronika, GPS, komputery lotnicze. Jasne, że ułatwiają i czynią latanie przyjemniejszym ale pod warunkiem, że mamy zaufanie do wskazań. Jak je łatwo sprawdzić lub obliczyć podstawowe dane? Oto co udało mi się znaleźć w książkach, internecie i czasopismach branżowych...
Jednostki
Km/h na m/s - X / 4 + 10%
m/s na Km/h - X * 4 - 10%
m/s na Knots - X * 2 - 10%
kt na km - X * 2 - 10%
km na kt - X / 2 + 10%
Kurs przeciwny do wykonywanego
Nasz kurs <180 stopni to:
Aktualny kurs+200-20=Kurs przeciwny
Nasz kurs>180 stopni to:
Aktualny kurs-200+20=Kurs przeciwny
Przykład: Kurs 143. 143+200=343-20=323 stopnie
Składowa Boczna Wiatru
Np.
Kier. wiatru X
Kier osi pasa Y
różnica kątowa= Z
Prędkość wiatru Q
Obliczenia X-Y (ze znakiem +) = (Z+20)%,
Q*(Z+20)%=składowa boczna
Przykład: 270-220=50+20=70%
18*70%=12,6 składowej bocznej
System minutowy czasu na dziesiętny
60 min = 1
6 min = 0,1
3 min = 0,05
1 min = 0,017
Przykład: 1,15 godziny= 1h 09 min
Spadek Temperatury
ISA - (tysiące stóp x 2)
Przykład: ISA=15 st C, wysokość 5000 st C
15 - (5*2)=15-10=5
Prędkość opadania
3st scieżka zniżania: GS/2*10=ft/min
Sprawdzenie poprawnej ścieżki zniżania: Odległość[nm]x3x100=Poprawna wysokość w zadanej odległości od punktu(np. 20 mil przed WAR gdzie powinniśmy mieć 1500 ft = 20 mil x 3 x 100 = 6000 ft + 1500ft nad WAR = aktualnie powinniśmy mieć 7500ft)
TOD: Różnica wysokości do zniżania w ft / 3 / 100 = TOD nm
Wysokości w SIGMET
850 hPa - 1 450 m
700 hPa - 3 000 m
500 hPa - 5 600 m
300 hPa - 9 150 m
200 hPa - 12 000 m
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz