piątek, 10 października 2014

Cukrzyca - koniec latania? - WCALE NIE!

1,5 roku od ostatniego wpisu - strona już zapomniana, ale odkurzam. Nie odzywałem się bo pochłonięty byłem własnymi problemami z życia wziętymi a ostatnio kończeniem szkolenia do CPL i nauką do niego.
To, że łatwo nie jest to już wiem i tak na 5 wylotów panem Senecą w badaniach wyszedł mi wysoki cukier i zonk. Na początku nie powiem - załamka, emocje, za dużo słów może zbyt wylewnych ale już to przemieliłem i teraz liczą się fakty.

Cukrzyca to nie wyrok na latanie - no poza sytuacjami gdzie konieczne jest przyjmowanie insuliny w postaci zastrzyków - tu zmiłuj się nie ma.W innym przypadku starajcie się nie poddawajcie bo jest szansa. Poniżej podaję wyciąg z  prawa wraz ze wstępną interpretacją dotyczącej cukrzycy
Obowiązujące zapisy dotyczące cukrzycy zgodne z Załącznikiem IV (Część –MED) Rozporządzenia (UE) Komisji nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 roku ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. U. L 311 z 25.11.2011 str.1, z późn.zm.)  PL 25.11.2011 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 311/183

MED.B.025 Układ metaboliczny oraz wewnątrzwydzielniczy
a) U wnioskodawców nie występuje czynnościowe lub strukturalne zaburzenie metaboliczne, związane z odżywianiem lub wewnątrzwydzielnicze, które może kolidować z bezpiecznym wykonywaniem przywilejów wynikających z odpowiednich licencji.
b) Wnioskodawcy z zaburzeniami czynności metabolicznych, związanych z odżywianiem lub wewnątrzwydzielniczych, mogą zostać uznani za sprawnych, pod warunkiem że wykażą stabilność stanu zdrowia oraz przejdą ocenę lotniczo- lekarską z pozytywnym wynikiem.
c) Cukrzyca
1) Wnioskodawców cierpiących na cukrzycę wymagającą przyjmowania insuliny uznaje się za niesprawnych.
2) Wnioskodawców cierpiących na cukrzycę niewymagającą przyjmowania insuliny uznaje się za niesprawnych, chyba że możliwe jest wykazanie, że została zapewniona właściwa regulacja poziomu cukru we krwi.  

d) Ocena lotniczo-lekarska:
1) wnioskodawcy ubiegający się o wydanie orzeczenia lekarskiego 1. klasy, przyjmujący inne leki regulujące poziom cukru we krwi niż insulina, są kierowani do władzy uprawnionej do licencjonowania;
2) ocena sprawności wnioskodawców ubiegających się o wydanie orzeczenia lekarskiego 2. klasy i przyjmujących inne leki regulujące poziom cukru we krwi niż insulina jest dokonywana w porozumieniu z władzą uprawnioną do licencjonowania.

Materiały doradcze dotyczące oceny zawarte są  w „Akceptowalnych sposoby potwierdzania spełnienia wymagań (AMC) oraz materiałach zawierające wytyczne (GM) do załącznika IV Część - MED rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011
ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie
cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.” Dziennik Urzedowy Urzedu Lotnictwa Cywilnego – 573 – Poz. 67
str. 20


AMC1 MED.B.025 Układ wydzielania wewnętrznego i metabolizm
(g) Cukrzyca
W zależności od dobrej kontroli poziomu cukru i braku epizodów hipoglikemii:
(1) wnioskodawcy chorujący na cukrzycę niewymagający przyjmowania leków
hipoglikemicznych mogą zostać uznani za zdolnych do lotów,
Dziennik Urzedowy Urzedu Lotnictwa Cywilnego – 573 – Poz. 67
str. 20
(2) stosowanie leków przeciwcukrzycowych, które prawdopodobnie nie spowodują
obniżenia poziomu cukru może być uznane za dopuszczalne z ograniczeniem do
lotów w załodze wieloosobowej

AMC5.MED.B.095 Zaburzenia wydzielania wewnętrznego, odżywiania i metabolizmu
(d) Cukrzyca
(1) Dopuszczenie do lotów może być rozważone gdy stosowanie leków z małym
prawdopodobieństwem mogłoby spowodować wystąpienie hipoglikemii.
(2) Wnioskodawcy z cukrzycą typu 1 powinni zostać uznani za niezdolnych do lotów.
(3) Kandydaci z cukrzycą typu 2 leczeni insuliną mogą zostać uznani za zdolnych do
lotów z ograniczeniem OSL pod warunkiem osiągnięcia odpowiednich wartości
glukozy w surowicy oraz gdy zostały osiągnięte warunki wynikające z pkt. (e) i (f),
o których poniżej. Można rozważyć konieczność wprowadzenia ograniczenia TML na
okres 12 miesięcy aby zapewnić zgodność z postępowaniem, o którym poniżej.
Uprawnienia wynikające z posiadanych licencji powinny być ograniczone tylko w
odniesieniu do samolotów i wodolotów.

(e) Badanie lotniczo-lekarskie lub pod nadzorem Władzy Licencyjnej:
(1)Konsultacja diabetologiczna 1 raz w roku uwzględniająca:
(i) badanie przedmiotowe,
(ii) ocena wykonanych badań poziomu glukozy we krwi,
(iii) ocenę układu sercowo-naczyniowego. Próbę wysiłkową w wieku 40 lat,
wykonywaną 1 raz na 5 lat i ze wskazań klinicznych, włącznie z oceną
występujących czynników ryzyka,
(iv) stan układu moczowego zwłaszcza w odniesieniu do stanu
przedmiotowego nerek.
(2)Badanie narządu wzroku 1 raz w roku oceniające:
(i) badanie pola widzenia perymetrem Humphreya,
(ii) stan naczyń siatkówki badanej lampą szczelinową wraz z dokumentacją,
(iii) możliwość pojawienia się zaćmy.
(3)Badanie wskaźników morfotycznych krwi wykonywane w okresach 6-cio
miesięcznych uwzględniające:
(i) HbA1c z docelowymi wartościami w granicach 7,5-8,5%,
(ii) ocenę funkcji nerek,
(iii)badanie funkcji wydzielniczej wątroby,
(iv)lipidogram.
(4)Wnioskodawcy będą czasowo niezdolni do wykonywania czynności lotniczych w
przypadkach:
(i) zmiany leków/insuliny mogących mieć wpływ na zmianę dotychczasowego
profilu leczenia do czasu osiągnięcia stabilizacji poziomu glukozy we krwi,
(ii) niewytłumaczalnego, jednorazowego i istotnego spadku poziomu glukozy
do czasu osiągnięcia prawidłowej normy.
(5)Wnioskodawcy powinni być uznani za niezdolnych do wykonywania czynności
lotniczych w przypadkach:
(i) utraty kontroli nad pomiarami stężenia cukru,
(ii) powstania retinopatii z jakąkolwiek utratą pola widzenia,
(iii)znaczącej nefropatii,
(iv)jakiegokolwiek innego powikłaniu choroby mogącego mieć wpływ na
bezpieczeństwo wykonywania czynności lotniczych.

(f) Odpowiedzialność pilota
Pomiar poziomu glukozy we krwi dokonywany jest podczas zadań operacyjnych i przerw
między nimi. Pilot powinien mieć ze sobą aparat wyposażony w pamięć pomiaru
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego – 706 – Poz. 70str. 47
poziomu glukozy z pełnej krwi i wykonać takie badanie w razie potrzeby. Aparatura do
ciągłego pomiaru poziomu glukozy (CGMS) we krwi nie powinna być stosowana. Piloci
powinni udowodnić AME, AeMC bądź Władzy Licencyjnej wykonanie poniższych badań i
wynikach:
(1) Wykonanych testów w okresie przerw między lotami: zwykle wykonuje się 3-4 razy
dziennie lub na podstawie dodatkowych zaleceń lekarza prowadzącego lub w
jakimkolwiek przypadku podejrzenia o spadek poziomu cukru.
(2) Wykonywanych testów w okresie przebiegu lotu:
(i) 120 min przed wylotem,
(ii) <30 min przed wylotem,
(iii) w 60 minucie lotu
(iv) 30 min przed lądowaniem
(3) Działań podjętych w wyniku kontroli poziomu glukozy:
(i) 120 min przed wykonaniem lotu: jeśli poziom glukozy wynosił >15 mmol/l lot nie
powinien być wykonany,
(ii) Przed wykonaniem lotu pilot powinien spożyć 10-15 mg węglowodanów i w
przeciągu najbliższych 30 min ponowić wykonanie testu jeśli:
(A) jakikolwiek wykonany test wskazuje na poziom glukozy <4,5 mmol/l,
(B) przeoczono wykonanie testu przed lądowaniem lub wykonuje się lot w
holdingu albo zawrócenia lotu.

Reasumując - rozpoznanie cukrzycy wymaga wykonanie badania lotniczo-lekarskiego pod kątem oceny zdolności do wykonywania czynności lotniczych. Stosowanie insuliny jest dyskwalifikujące.

No i teraz jak sobie z tym ustrojstwem radzić.
  1. Zdecyduj czy na początku drogi lotniczej chcesz temat "ciągnąć" z takim obciążeniem - sugestia brata dość celna ale nie miałem z tym problemu - jeżeli można to chcę! 
  2. Dobry Diabetolog, leki (w moim przypadku Siofor 850) i ciągniesz leczenie przez ok 6 miesięcy. Najlepiej skropulatnie zapisywać pomiary cukru min raz w tygodniu z całego dnia a lepiej częściej dla potrzeb pkt 3
  3. Z wynikami biegniesz na badania lotnicze tzw. "Okolicznościowe". Robią ci pod cukier, skanują twoje pomiary historyczne i wysyłają do oceny do Krajowego Orzecznika Medycyny Lotniczej
  4. Czekasz na wyrok.
    1. Opcja na NIE - ryczysz dalej i niestety pomysł na życie i plan na siebie zmieniasz totalnie - latasz nadal na VATSIM - chociaż to 
    2. Opcja na TAK - no nie wymaga komentarza poza jednym. Jeżeli będzie TAK to jednak z odpowiednim wpisem do badań - latanie tylko w załodze wieloosobowej. I tu jeszcze wyjaśniam czy chodzi tylko o samoloty dopuszczone do lotów w załodze wieloosobowej czy wystarczy np. na zwykłej C152 pilot bezpiecznik...
Głównym przyczynkiem do zakazu latania z cukrzycą jest Hipoglikemia czyli tzw. niedocukrzenie. W związku z tym zapaść no i wypadek gotowy. Stąd ważne jest pokazanie orzecznikowi w książeczce prowadzonych pomiarów glukozy, że ustabilizowana lekami cukrzyca jest na stałym nie zachwianym poziomie.

Pewnie w internecie napotkacie na leki cukrzycowe tzw. Inkretynowe, które niwelują ten problem ponieważ w przeciwieństwie do standardowych leków obniżających poziom cukru we krwi niezależnie od zastanego poziomu działają inteligentnie pobudzając odpowiednie receptory i uwalnianie insuliny tylko wtedy kiedy jest to potrzebne. 
Niestety te leki na dzień dzisiejszy nie są refundowane czyli koszt kuracji miesięcznej to ok 300-500 zł. Myślę, że w opcji latać czy nie - to akceptowalna cena. To rozwiązanie nie jest jeszcze przeze mnie zbadana więc tylko zaznaczam, że jest i należy jej się bacznie przyjżeć. Więcej można poczytać w artykule WPROST

Latanie w wielu krajach z cukrzycą to już norma i nie ma z tym problemu o czym można poczytać na portalu DLA PILOTA .
W Polsce jeszcze uczymy się co można a czego nie ale widać światlo w tunelu. Najnowsze dyrektywy EU starają ujednolicić to prawo i wygląda na to, że raczej bardzo na plus niz w drugą stronę..

BIBLIOGRAFIA:
- Dziennik Urzędowy
- Uchwała

Brak komentarzy: